Низька та нерівномірна компресія в циліндрах

Зображення проблематики

Компресія в циліндрах один з найважливіших параметрів, за яким можна судити про «здоров'я» двигуна. Що ж таке компресія і чому вона така важлива? Компресія — це тиск, який виникає в циліндрі двигуна в кінці такту стиснення, коли поршень знаходиться у верхній мертвій точці. Компресію не варто плутати зі ступенем стиснення двигуна. Компресія двигуна визначається за формулою: компресія = ступінь стиснення×К, де К — поправочний коефіцієнт для бензинових двигунів 1,2-1,3/для дизелів 1,7-2. Як правило, інженери проектують бензинові двигуни з компресією 12-14 бар, в дизельних двигунах нормальна компресія 20-25 бар, в старих дизелях показник компресії дорівнює 28-32 бар. Сучасний дизельний двигун, оснащений системою «Common Rail», запустити практично неможливо, якщо його компресія нижче 16 бар.

Але з будь-якого правила є виключення, інженери автоконцернів не сидять склавши руки. Зараз Mazda серійно випускає бензиновий двигун SkyActiv з компресією 16 бар, а Nissan — двигуни із змінним ступенем стиснення VC - Turbo.

Від величини компресії в циліндрах безпосередньо залежить ККД та потужність двигуна. Якщо компресія знижена, збільшується витрата пального і тиск картерних газів, а динамічні характеристики істотно знижуються. Зниження компресії від норми на 15% в класичних двигунах, є критичним і необхідно вживати заходів щодо відновлення нормальної компресії. Варто відзначити, що компресія в циліндрах двигуна знижується нерівномірно, тому можна спостерігати таке явище як розкид компресії по циліндрах. У справному моторі різниця компресії між циліндрами не повинна перевищувати 10%. Замір компресії виконується за допомогою спеціального приладу компресометра.

Зображення проблематики

Ознаки зниження компресії у двигуні

  • Двигун не запускається або запускається тільки після тривалого прокручування колінчастого валу стартером. Млявий запуск двигуна пов'язаний з тим, що в одному або декількох циліндрах не створюється достатнього тиску. За відсутності компресії один або кілька циліндрів можуть не працювати взагалі.
  • Робота двигуна стала нестійкою на всіх режимах, оберти плавають не тільки на холостому ходу, а й під час руху. Рівень шумів і вібрації двигуна істотно збільшується.
  • Удари у впускний або випускний тракт, особливо у дизельних двигунів.
  • Збільшення витрати пального.

Основні причини низької або нерівномірної компресії

1. Закоксування, залягання поршневих кілець.

Нагар і відкладення утворюються в будь-якому двигуні, а важкі умови експлуатації, неякісні паливно-мастильні матеріали тільки погіршують ситуацію. Залягли поршневі кільця не тільки знижують тиск у циліндрах, а й призводять до прискореного зносу ЦПГ. Регулярне промивання оливосистеми двигуна, під час кожної заміни моторної оливи, дозволить уникнути закоксування поршневих кілець. Детальніше про те, як і чим робити промивання оливної системи, читайте тут..

Зображення проблематики

А що робити, якщо кільця вже залягли? Для таких випадків в арсеналі компанії ХАДО присутні продукти: «Verylube розкоксовка», «Verylube Антикокс». Ці високоефективні засоби дозволяють швидко усунути залягання поршневих кілець, і при цьому немає необхідності розбирати двигун. Для розкоксування двигуна не потрібні спеціальне обладнання і навички, його може виконати будь-який автовласник у власному гаражі. Засіб вноситься безпосередньо в циліндри двигуна через отвори для встановлення свічок запалювання (паливних форсунок або свічок розжарювання в дизельних двигунах).

2. Знос або пошкодження робочої поверхні циліндрів і компресійних поршневих кілець.

Знос елементів ЦПГ призводить до збільшення зазорів між поршневими кільцями і стінками циліндрів. Поршень не може створити в циліндрі робочий тиск. Частина повітря, що стискається потрапляє в картер двигуна, тим самим підвищуючи тиск картерних газів. Так як ступінь зносу кожного циліндра індивідуальна, то може спостерігатися розкид компресії по циліндрах, а це призводить до дисбалансу в роботі двигуна. Колінчастий вал такого двигуна зношується значно швидше, через нерівномірність навантажень які він сприймає, плюс істотно зростає вібрація автомобіля. Такий, здавалося б, серйозний діагноз не привід проводити капітальний ремонт двигуна. Використання ХADO технології дозволяє заощадити Ваші час і гроші, немає необхідності виконувати розбирання силового агрегату і виводити його з експлуатації. Застосування гелів-ревіталізантів дозволяє не тільки компенсувати накопичений знос, але і захистити деталі двигуна.

За наявності подряпин і задирок на стінках циліндрів глибиною до 0,07 мм рекомендуємо використовувати «Revitalizant EX120 для циліндрів». Продукт універсальний, призначений для бензинових і дизельних двигунів, вноситься через отвори свічок запалювання/розжарювання або отвори для форсунок безпосередньо на стінки циліндрів двигуна.

Зображення проблематики

При значному зносі циліндрів, додатково обробити циліндри «Гелем-ревіталізантом для циліндрів», і після планової заміни моторної оливи рекомендуємо провести повну обробку оливної системи двигуна гелем-ревіталізантом XADO:

3. Неправильне регулювання клапанів, знос або пошкодження гідрокомпенсаторів.

Негерметичність клапанів призводить до зниження компресії в циліндрі. Наявність відкладень на клапанах призводить до їх нещільного прилягання до сідла. Клапани перегріваються і з часом можуть прогоріти. У цьому випадку ні про яку компресію говорити вже не доводиться. Дана проблема може проявлятися в окремо взятому циліндрі, що призводить до розкиду компресії по циліндрах. Для запобігання утворенню нагару на клапанах необхідно використовувати якісне пальне і оливу, а також регулярно виконувати промивання паливної та масляної системи. Для промивки паливної системи рекомендуємо використовувати:

Зображення проблематики

У разі критичного забруднення клапанів застосування очисників може мати незначний ефект, тоді вам необхідно звернутися на СТО, де буде виконане очищення клапанів механічним способом.

Неправильне налаштування фаз газорозподільного механізму призводить до порушення синхронності роботи механізмів ЦПГ і ГРМ, клапани закриваються несвоєчасно, компресія падає. Ця проблема позначається на компресії у всіх циліндрах однаково. Для вирішення цієї проблеми необхідно внести корективи у газорозподільний механізм.

4. Пошкодження елементів ЦПГ і ГРМ

Зображення проблематики

Якщо прогорає прокладка ГБЦ, з’являються наскрізні тріщини в ГБЦ, ГБЦ викривляється, прогорає або частково руйнується поршень, необхідно провести ремонт із заміною зруйнованих або деформованих деталей.

При зносі втулок клапанів, деформації стрижня клапана рекомендується провести ремонт ГБЦ, замінити і розточити втулки клапанів, замінити пошкоджені клапани.

Нерідко зустрічаються випадки, коли результати виміру компресії виявляються вищими, ніж паспортні дані і цей факт доставляє автовласникові справжню радість. Але насправді, радіти нічому! Підвищена компресія може завдати автомобілю не меншої шкоди, ніж знижена. Варто пам'ятати, що компресія в двигуні не може бути вище паспортних даних. Незалежно від того, які засоби автохімії ви застосовували, підвищити компресію в двигуні можливо тільки за допомогою тюнінгу двигуна. Висока компресія призводить до виникнення детонації в циліндрах і знижує ресурс поршнів і поршневих кілець.

Компресія в циліндрах зростає через скорочення обсягу камери згоряння через значну кількість відкладень у ній. Ще однією причиною завищеного значення компресії може бути наявність в циліндрах моторної оливи, яка ущільнює зазори в ЦПГ. Олива потрапляє в циліндри, через зношені оливознімальні ковпачки клапанів. Щоб відновити нормальну компресію у двигуні необхідно виконати очищення камери згоряння від відкладень за допомогою застосування промивок або виконати її очищення механічним шляхом. Якщо ж причина підвищення компресії в зношених оливознімальних ковпачках, то їх необхідно замінити.

Нам важливо знати Вашу думку