Причини детонації двигуна, Стукоти в двигуні

Зображення проблематики

Багато хто з нас чув таку фразу «двигун детонує» але не всі знають, що ця фраза означає. А ще менше — як боротися з детонацією в двигуні. Детонація пального в двигуні — це процес вибухового згоряння пального, при цьому паливно-повітряна суміш запалюється мимовільно, а не від іскри свічки запалювання. Детонація виникає, коли двигун працює під час пікових навантажень і на слух сприймається як металевий «дзвін».

У циліндрі виникає кілька осередків займання паливної суміші, що призводить до зростання питомих навантажень на елементи циліндропоршневої групи і локального перегріву двигуна. Через підвищені навантаження, циліндропоршневая група (ЦПГ) двигуна зношується значно швидше, тому не рекомендується тривало експлуатувати двигун з ознаками детонації. Детонувати можуть як бензинові, так і дизельні двигуни. Так чому ж виникає детонація в двигуні?

Неякісне пальне

Заправка неякісним пальним з низькою детонаційної стійкістю або з невідповідним октановим/цетановим числом дуже часто буває причиною детонації. Це, мабуть, найпростіша причина виникнення детонації. Щоб вирішити цю проблему, необхідно витратити/злити неякісне пальне і наступного разу більш ретельно вибирати марку пального і АЗС. Але навіть разова заправка неякісним пальним може привести до серйозних наслідків, докладніше про це читайте тут « Заправка неякісним пальним».

Щоб надійно захистити двигун свого автомобіля від впливу неякісного пального, рекомендуємо завжди в запасі мати засоби, що містять пакет паливних присадок і застосовувати їх, як тільки з'являються підозри, що ви заправилися пальним сумнівної якості. Для поліпшення якості пального рекомендуємо використовувати:

Раннє запалювання

У справному двигуні паливна суміш запалюється в момент, коли поршень знаходиться у верхній мертвій точці (ВМТ), в цей момент в циліндрі створюється максимально тиск. Не складно здогадатися, що при ранньому запалюванні паливна суміш запалюється, коли поршень ще не дійшов до ВМТ. В цьому випадку поршень рухається вгору зустрічається з вибуховою хвилею, відбувається різке підвищення тиску в циліндрі і виникає детонація, що руйнуюче впливає на деталі ЦПГ. Наслідком раннього запалювання є:

  • детонація пального;
  • нерівномірна робота двигуна;
  • втрата потужності двигуна;
  • хлопки в випускний колектор.

Щоб перемогти детонацію в карбюраторних моторах необхідно виконати регулювання кута запалювання. Регулювання виконується шляхом повороту розподільника запалювання (трамблера) на певний кут, дану процедуру можна виконати самостійно або звернутися на СТО.

Зображення проблематики

У дизельних двигунах через специфіку їх конструкції, картина з раннім запалюванням трохи інша. Якщо пальне впорснути в циліндр занадто рано, коли температура повітря, що стискається, невисока, пальне буде погано випаровуватися і частина його осяде на стінках циліндра або на дні поршня. Пальне згорає в циліндрі не повністю, потужність двигуна знижується, а процес згоряння пального, що вже розпочався, підвищує тиск газів і перешкоджає руху поршня до ВМТ. Регулювання кута випередження подачі пального, дозволить усунути детонацію. Пристрій регулювання розташований на корпусі паливного насоса або його приводу.

На сучасних бензинових/дизельних моторах за роботу системи запалювання відповідає електронний блок управління (ЕБУ), який отримує дані від датчика положення коленвала (ДПК). Тож виконати коригування запалювання самостійно не вдасться. Для відновлення коректної роботи системи запалювання без комп'ютерної діагностики ЕБУ не обійтися, може знадобитися заміна ДПК або перепрошивання ЕБУ.

Багата паливо-повітряна суміш

Зображення проблематики

Паливна суміш називається багатою, якщо в ній підвищений вміст пального. Така суміш в циліндрах згоряє не повністю, до цієї проблеми схильні як бензинові так і дизельні мотори. Під час такту стиснення, при збільшенні тиску і температури, незгоріле пальне провокує локальне самозаймання нової порції паливо-повітряної суміші, іншими словами детонацію. Якщо двигун працює на збагаченій паливній суміші, то вихлоп двигуна набуває чорного кольору. За цією ознакою можна діагностувати даний вид несправності двигуна. Про те, що впливає на приготування паливної суміші і як боротися з димленням автомобіля читайте в нашій статті «Димить двигун: білий дим, чорний дим, сизий дим».

Відкладення в камері згоряння

Зображення проблематики

Скупчення в камері згоряння значної кількості нагару і відкладень може спровокувати детонацію пального. Відкладення перешкоджають нормальному теплообміну, всередині циліндра підвищується робоча температура, що і провокує самозагорання паливної суміші. Також відкладення зменшують обсяг камери згоряння, в результаті паливна суміш стискається сильніше, при цьому її температура збільшується, що також може бути причиною детонації. Варто відзначити, що в дизельних двигунах відкладення утворюються набагато інтенсивніше ніж у бензинових. Очистити камеру згоряння від відкладень, можна за допомогою застосування промивок оливосистеми або механічним шляхом. Детальніше про способи промивання оливної системи читайте тут.

Жарове запалювання свічки

Зображення проблематики

Іноді автовласники через незнання або з метою економії купують свічки запалювання нехтуючи рекомендаціями автовиробників. Якщо свічки підібрані неправильно, то може виникати жарове запалювання — паливна суміш запалюється від перегрітого джерела ще до появи іскри, така проблема характерна тільки для бензинових двигунів. Некерований процес згоряння пального призводить до збільшення температури в циліндрах двигуна.

У кращому випадку через перегрів свічка вийде з ладу, в гіршому — відбудеться руйнування поршневих кілець, задирки поршня або дно поршня прогорить. Установка підходящих за параметрами свічок запалювання дозволить вирішити проблему.

Нам важливо знати Вашу думку